آموزش نقاشی
نقاشی فرایندی است که در طی آن رنگ بر روی سطح انتقال داده می شود. به این فرایند نقاشی و به این شخصی که این کار را انجام می دهد نقاش میگویند. از ساحتی دیگر، نقاشی بیان خویشتن است نخستین ابزار بیانی در اولین سال های طفولیت که علاقه ها، احساسات و مسائل درونی کودک با آن بیان میشود. نیاز به این ابزار قوی بیان، همواره در ناخودآگاه هر انسانی محفوظ است؛ اما به دلیل عدم آموزش نقاشی و تکرار آن در سنین بعدی، فراموش و از درجه اعتبار پیشین ساقط میشود.
امروزه بسیاری از آموزش های علمی و عملی همراه با تجسم سازی و قوت بخشی تخیل و از راه های تصویری کارکرد عمیقتر و مؤثرتری مییابد. لذا آموزش نقاشی به صورت علمی و تخصصی اهمیت فراوان دارد و آموزش هاي کوتاهمدت، امکانی براي یادگیری سریع این رشته تخصصی، علمی و هنری است.
هدف از برگزاری دوره آموزش نقاشی چیست؟
- ارتقاي سواد بصری هنرجویان، آشنایی با انواع مواد و مصالح نقاشی
- آشنایی عمومی هنرجویان با مبانی، تکنیک ها و رویکردهای نقاشی رنگ و روغن
- آشنایی کلی با دیگر تکنیک های نقاشی، پاستل، مدادرنگی و آبرنگ
- یافتن مسیر و راه و روش شخصی هنری
داوطلبان شرکت در دوره آموزش نقاشی باید چه شرایطی داشته باشند؟
هنرجویان از طریق مصاحبه و امتحان عملی و گواهی گذراندن حداقل دو ترم طراحی و مبانی طراحی پذیرفته خواهند شد.
افراد پس از گذراندن این دوره به چه توانایی هایی دست می یابند؟
هنرجویان پس از پایان دوره آموزش نقاشی، با آشنایی کلی که از مبانی و روش هاي آکادمیک نقاشی به دست می آورند، میتوانند ضمن ادامۀ تحصیل در گرایش مورد علاقه خود به شکل تخصصی، توانمندی های خود را در نقاشی به صورت عمومی دنبال کنند.
سرفصل ها ترم اول دوره آموزش نقاشی عبارتند از:
- ارتباط ساختاري فرم ها با یکدیگر
- ارتباط ساختاری فرمها با فضا، فضاهاي مثبت و منفی
- اجراي یک اثر با رنگ های اصلی و سیاه و سفید و نمایش ارتباط فرم با فضا
- بررسی ارزش های رنگی بر فرم و فضا
- تأثیر سردي و گرمی، تنالیته های رنگی، غلظت و کروماتیک رنگ بر سبکی و سنگینی فرمها، خلوت، عمق و سنگینی فضا و … .
- اجرای اثر با جنسیت و بافت ساده اجسام مختلف با کنتراست رنگی ملایم
- جنسیت سازی از اجسام منعکس کننده نور (سفال لعابدار- تا شیشه)- اجرای عناصر فلزی و براق از اشیاء و پارچه
- اجراي یک اثر ترکیبی از جنسیت ها و بافت های مختلف در کنار هم.
- ترکیب بندی رنگی وعناصر آن
- تعادل رنگی در ترکیب بندی
- همنشینی رنگها و تأثیر آن بر ترکیب بندی
- تضادهای رنگی و جایگاه و نسبت آن با ترکیب بندی
- پرسپکتیو رنگی و تأثیرات آن بر ترکیب بندی
- سردی، گرمی، بافت و تکنیک های قلمی رنگ و تأثیرات آن بر ترکیب بندی
سرفصل ها ترم دوم دوره آموزش نقاشی عبارتند از:
- بررسی جنبه های تکنیکی و رنگ گذاری در آثار شاردن
- بررسی کنتراست و پرسپکتیو رنگی در آثار شاردن
- بررسی ترکیب بندی رنگی در آثار شاردن
- معرفی ارزش های رئالیستی، سبک شناسی و ویژگی های فردی آثار شاردن
- بررسی ویژگی های ساختاري، ترکیب بندی رنگی و تکنیکی آثار سزان
- بررسی پرسپکتیو رنگی و کاربرد فرمیک رنگ در فضا در آثار سزان
- معرفی ویژگی های متافیزیک اشیا در آثار « جورجیو موراندی »
- معرفی ویژگی های فردي- تکنیکی و متفاوت هنرمندان مختلف با رویکردهای مزبور
- نحوه نگاه کلی و فرمیک به منظره که داراي عناصر پراکنده میباشد
- نقاشی یک منظره از تیره به روشن با ضربه قلم به منظور ایجاد بافت
- پرسپکتیو رنگی با رنگهاي گرم و سرد
- پرسپکتیو رنگی با بافت رنگی
- معرفی بافت های مختلف منظره
- معرفی مناظر کلی Landscape، ساختمان ها و فضاهای کلی outdoor
- معرفی درختان با فرمها و بافتهاي مختلف
- معرفی عناصر آب، رودخانه، دریا و …
- معرفی عنصر گل و بافتهاي رنگی شکل گیرنده در یک منظره
- آشنایی با آثار طبیعت سازی اساتید منظره
- معرفی آثار اساتیدی چون سزان، شیشکین و هنرمندان دیگری که با رویکردهای مختلف دارای آثاری از منظره هستند
- آشنایی با عناصر شهری وساختمانی در یک منظر کلی شهری
سرفصل ها ترم سوم دوره آموزش نقاشی عبارتند از:
- معرفی روش نگاه کلی به یک فیگور براساس تیرگی روشنی رنگی
- اجراي جزئیات بیشتر و هايلایت های فیگور
- ارتباط فرمیک فیگور و ترکیب بندی یک اثر
- ارتباط تکنیک رنگ گذاری و رویکرد تکنیکی به فیگور با آناتومی و ترکیب بندی
- آشنایی با عناصر کلی چهره در نگاه کلی به فیگور
- آشنایی با دست در حالتهاي مختلف
- آشنایی با عناصر کلی چهره در نگاه کلی به فیگور
- آشنایی با دست در حالت های مختلف
- تمرین از یک مدل زنده و حرکت قلم از تیره به روشن با نگاه کلی
- تمرین یک کار سرعتی مبتنی بر کلیات فیگور، تیرگی و روشنی
- تمرین یک کار سرعتی مبتنی بر کلیات فیگور و تیرگی روشنی
- ارتباط سازی با محیط اطراف و ترکیب بندی اثر
- آشنایی با رویکردهاي واقع گرایانه فیگوراتیو آشنایی بارویکردهاي واقع گرایانه فیگوراتیو (رپین) و…
- معرفی رویکردهاي تکنیکی آناتومی در آثار رپینو…
- بررسی جنبه های مفهومی، اجتماعی و انسانی در آثار رپین و …
- نگاه های متفاوت و جدید به موضوع فیگوراتیو
سرفصل ها ترم چهارم دوره آموزش نقاشی عبارتند از:
- تأثیر فرم بر مفهوم
- تأثیر رنگ و عناصر رنگی بر مفاهیم
- تأثیر مفهوم مورد نظر بر فرم و عناصر رنگی
- تأثیر باقی عناصر بصري بر مفهوم
- ترکیب بندی های مفهومی در بیان مفاهیم مختلف
- معرفی واقعگرایی و تفاوت آن با عینیت سازی
- معرفی آثار کلاسیک و جنبه های تکنیکی و مفهومی در اجرا
- واقع گرایی در طبیعت بیجان وزنده
- موضوعات کلی از واقع گرایی در نقاشی با عناصر مختلف
- مفاهیم حالت گرایی و معناگرایی
- معرفی آثار سبک های مزبور
- روش های رسیدن به بیان های اکسپرسیونیستی
- روش های رسیدن به بیان متافیزیک و معنوی
- معرفی مبانی هنر مدرن
- نقش محوری ترکیب بندی و مفهوم در یک اثر مدرن
- معرفی گونه های مختلف آثار مدرن
- تمرین بر یک تا چند رویکرد مدرن در رسیدن به یک ترکیب بندی انتزاعی و یا در ارائه یک مفهوم با بیان انتزاعی
دیدگاهتان را بنویسید